środa, 4 września 2013

Pakowanie torby do szpitala



Mniej więcej 4 tygodnie przed porodem postanowiłam spakować torbę do szpitala. W końcu poród mógł nastąpić w każdym momencie a wtedy na spakowanie torby nie byłoby czasu. Ważne jest, aby osoba, która będzie z Tobą uczestniczyć w porodzie powinna być zaznajomiona z tym co i  gdzie spakowałaś. Ja parę razy tłumaczyłam mężowi co jest w torbie a potem po porodzie w szpitalu i tak miał problem ze znalezieniem tego czego w danej chwili potrzebowałam. Jak to potem ładnie wytłumaczył: to wszystko przez emocje związane z narodzinami naszego synka :)
Jakie rzeczy powinna zawierać nasza torba do szpitala? W Internecie znalazłam mnóstwo postów na ten temat. Według mnie połowa rzeczy była mi zbędna w szpitalu. Dlatego chcę Wam przedstawić to, co mi tak naprawdę było potrzebne a co zupełnie zbędne. Oczywiście to jest moja wersja. Każda z Mam spakuje swoją torbę według własnego uznania. Wiele szpitali ma też własną listę – warto się dowiedzieć, co według nich należy ze sobą zabrać. Dodatkowo niektóre szpitale też oferują część rzeczy dla Mamy i maluszka – wtedy nie musisz ich zabierać ze sobą.



Rzeczy potrzebne dla Mamy to przede wszystkim dokumenty, które należy mieć gdzieś pod ręką, ponieważ o to od razu poproszą Nas na izbie przyjęć.
  • karta przebiegu ciąży wraz z dokumentem potwierdzającym naszą grupę krwi
  • dowód osobisty,
  • legitymacja ubezpieczeniowa (obecnie nie potrzebna ale tak na wszelki wypadek można zabrać w razie awarii systemu Ewuś :) 
  • wyniki ostatnich badań: morfologia krwi, mocz, USG, antygen HBs, posiew na paciorkowce w pochwie
  • wynik ostatniego usg

Rzeczy, które przydadzą się przy porodzie i bezpośrednio po nim, powinnaś ułożyć na wierzchu torby. Będą to: 
  • koszula do porodu – wiele szpitali oferuje koszule jednorazowe; jeżeli nie mają takich to wybierz koszulę, której nie szkoda będzie Tobie wyrzucić bo zapewne zostanie zabrudzona podczas porodu 
  • ręcznik kąpielowy  przy porodach fizjologicznych można brać prysznic dla relaksu podczas skurczy 
  • kapcie z anypoślizgową podeszwą 
  • klapki pod prysznic – mi się nie przydały, ponieważ w moim szpitalu były maty antypoślizgowe dezynfekowane kilka razy dziennie. 
  • woda mineralna w dużej butelce oraz małej z tzw. dziubkiem – łatwiej z niej pić

 Po porodzie, kiedy będziesz już na sali ze swoim paluszkiem przydadzą się:
  • koszule do karmienia – 2 szt. – najlepiej bawełniane rozpinane z przodu 
  • biustonosz do karmienia oraz wkładki laktacyjne  – mi akurat ten zestaw się nie przydał, na początku piersi nie były pełne i nie było potrzeby zakładania tych rzeczy
  • majtki jednorazowe – min. 5 szt. – najlepiej siateczkowe a nie z flizeliny (gorzej przepuszczają powietrze) 
  • podkłady poporodowe – min. 2 opakowania po 10 szt. każde – po porodach fizjologicznych krwawienie jest dość znaczne, podkłady trzeba wymieniać często w celu utrzymania prawidłowej higieny – w moim szpitalu były ogólnodostępne, tak więc ich nie brałam a zajmują naprawdę sporo miejsca z racji swoich dużych rozmiarów 
  • kosmetyki – żel pod prysznic, szampon do włosów, pasta i szczoteczka do zębów, krem do twarzy, dezodorant, szczotka/grzebień do włosów oraz ewentualnie gumka lub opaska w razie potrzeby itp.
  • pomadka ochronna do ust – mi się bardzo przydała, bardzo mi po porodzie usta wysychały 
  • krem/maść na podrażnione brodawki – polecam tu maść na bazie wazeliny Maltan ponieważ nie trzeba jej zmywać przed karmieniem maluszka 
  • chusteczki higieniczne

Dla maluszka potrzebne będą:
  • pieluszki jednorazowe – w moim szpitalu były ogólnodostępne tak więc ich też nie brałam 
  • chusteczki nawilżane
  • kosmetyki typu oliwka, balsam nawilżający, żel do mycia ciała – także ich nie brałam ponieważ panie położne kąpały maluszki 
  • ubranka typu body, kaftaniki, śpioszki, czapeczki w ilości 2 szt. – w moim szpitalu położne zawijały dzieciaczki  w samych pieluszkach w pieluchy tetrowe i rożek tak więc ubranek w ogóle nie używałam; jedyne co się przydało to rękawiczki na rączki aby maluch się nie podrapał
  • pieluszki tetrowe – przydały się w czasie karmienia aby maluszek nie oblał się mlekiem

Oczywiście ubranka, pieluszki tetrowe, rożek i wszystko inne co będzie miało kontakt z dzieckiem należy wcześniej uprać w hipoalergicznym proszku i staranie wyprasować. Prasowanie w wysokich temperaturach eliminuje większość drobnoustrojów.

Dla osoby towarzyszącej podczas porodu przydadzą się:
  • buty na zmianę
  • wygodne ubranie
  • coś do jedzenia (kanapki, owoce)
  • dodatkowa butelka wody mineralnej
  • aparat fotograficzny/kamera
  • telefon komórkowy – przydatna funkcja stoper do mierzenia częstotliwości skurczy no a później żeby zawiadomić najbliższych o narodzinach J

Pakowanie torby było dla mnie dość stresujące, chyba z pięć razy przepakowywałam wszystko, aby nie było problemu ze znalezieniem. Później i tak z tych emocji nie wiedziałam gdzie co jest. Ważne jest żeby pakowania tory do szpitala nie zostawiać na sam koniec. Po co dokładać sobie dodatkowych nerwów i stresu.

2 komentarze:

  1. Zapisałam sobie Twoją listę, przyda mi się w kwietniu;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się jutro dodać listę odnośnie wyprawki dla malucha :)

      Usuń