środa, 18 września 2013

Alkohol w ciąży

Jeszcze kilka lat temu panowało przekonanie, że kieliszek czerwonego wina do obiadu nie zaszkodzi dziecku, które znajduję się w łonie matki. Dziś już wiadomo, że było to błędne myślenie. Mimo licznych kampanii społecznych na temat spożywania alkoholu przez ciężarne nadal wiele ludzi uważa, że odrobinka na pewno nie zaszkodzi a przecież kieliszek wina poprawia krążenie. Ile razy ja to słyszałam będąc w ciąży? Wiele. Zdziwiło mnie to, że szczególnie młodzi ludzie tak beztrosko podchodzą do tego tematu. Będąc w ciąży nadal byłam aktywna towarzysko i bardzo często spotykałam się ze znajomymi. Na takich spotkaniach z reguły zawsze pojawia się alkohol. Bardzo wiele razy proponowano mi abym napiła się chociaż odrobinkę. Ja konsekwentnie odmawiałam. Bardzo wiele osób się temu dziwiło. Najwyraźniej nie każdy wie, że to co zje bądź wypije ciężarna prędzej czy później trafi do organizmu nienarodzonego dziecka przez pępowinę. Nie ma żadnej "bezpiecznej" ilości alkoholu, który może wypić kobieta w ciąży.

Czym grozi picie w ciąży? 
Picie alkoholu w ciąży może spowodować m.in.:
  • poronienia w pierwszych tygodniach ciąży
  • wolniejszy rozwój mózgu dziecka a nawet jego całkowite uszkodzenie
  • deformację twarzy i ciała
  • schorzenia nerek i innych narządów wewnętrznych
  • zaburzenia wzrostu, narządów słuchu i wzroku
  • przedwczesny poród w zaawansowanej ciąży
  • zespół alkoholowy płodu (FAS)
Co to jest FAS?
Zespół alkoholowy płodu tzw. FAS (z ang. Fetal Alcohole Syndrom) to zbiór zaburzeń fizycznych i umysłowych, dysfunkcji mózgu, anomalii rozwojowych i szeroko pojętych nieprawidłowości pojawiających się u dziecka, którego matka spożywała alkohol w czasie ciąży. Dzieci bywają obciążone zespołem FAS w różnym stopniu zależnie od ilości spożywanego alkoholu w czasie ciąży przez matkę. Objawy nie muszą być zauważalne od razu po porodzie. Można je zaobserwować nawet dopiero po kilku latach! Trzeba sobie także zdać sprawę, że FAS jest nieuleczalny. Jego konsekwencje Twoje dziecko będzie ponosiło przez całe swoje życie.

Dlatego też jako przeciwniczka alkoholu w ciąży apeluję: Droga Mamo jeśli właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży to natychmiast odstaw alkohol i inne używki. Za tak niewielkie wyrzeczenie dostaniesz w zamian coś najcudowniejszego w życiu: swoje zdrowe dziecko. Jego miłość będzie Tobie towarzyszyć przez całe życie. Czyż nie warto na tę odrobinkę poświęcenia? ;) Wy drodzy Tatusiowe dopilnujcie aby Wasze partnerki dbały o siebie bo przecież dzięki nim już niedługo będzie mogli tulić swoje zdrowe maleństwo w ramionach.

Zapraszam do odwiedzenia strony http://www.wciazyniepije.pl/ i wsparcie na facebooku.

1 komentarz:

  1. Właśnie z żoną zastanawiamy się nad zrobienie badań prenatalnych, a ten artykuł jeszcze bardziej nas do tego przekonuje. W Warszawie z tego co wiem bardzo dobrze takie badania wykonują w klinice Multimed i chyba właśnie tam sie na nie udamy. Co wy o tym sądzicie?

    OdpowiedzUsuń